Posts Tagged ‘deski na taras’

Ładunki kolejowe przejmowane przez transport drogowy

Saturday, February 24th, 2018

Dla regionów, nie mających dostatecznie silnie rozwiniętej sieci drogowej albo sieci zaopatrzonej w nowoczesne nawierzchnie ulepszone, część przewozów towarowych na odległości krótkie należy do kolei. Przewozy te obciążają kolej, która w związku z tym jest wykorzystywana niewłaściwie z chwilą modernizacji sieci drogowej lub budowy nowej arterii drogowej, przewozy te przejdą do transportu drogowego. Odwrotnie, jeżeli mamy do czynienia z regionem nie mającym dostatecznie rozwiniętej sieci kolejowej, z natury rzeczy wszystkie przewozy lądowe obciążają sieć drogową i częściowo zostaną z tego ruchu wycofane w razie budowy nowych linii kolejowych. Dla projektowania ekonomicznego sieci drogowej szczególnie ważne jest określenie tej części ładunków kolejowych, która może obciążyć trasy drogowe w razie modernizacji sieci dróg. Ilość tych ładunków określa się na podstawie statystyki przewozów kolejowych na danym terenie, prowadzonej zazwyczaj przez dyrekcje kolejowe. …read more

Intensywność ruchu

Saturday, February 24th, 2018

Na podstawie analizy natężenia przewozów dla danej drogi oraz rodzaju środków transportowych ustala się wielkość współczynnika przeliczeniowego ładunku w tonach netto na tony brutto, Następnie, korzystając z tego współczynnika, oblicza się intensywność ruchu w tonach brutto, Do obliczeń tego rodzaju należy przyjąć szereg założeń, opartych na obserwacjach i danych dotyczących analizy natężenia przewozów, Będą to założenia dotyczące następujących wielkości: f – współczynnik nierównomierności (sezonowości) ruchu na danym odcinku drogi, ustalony dla poszczególnych miesięcy jako iloraz Oj A. K. Birula. k – ilość dni w miesiącu, w ciągu których mają odbywać się prze- wozy; y – współczynnik wykorzystania ładowności samochodu (należy tu przyjąć typową dla danej drogi jednostkę samochodową), zazwyczaj y = 0,9 -1,0; – współczynnik wykorzystania przebiegu samochodu, przyjęty jako najbardziej charakterystyczny dla ruchu, jaki ma odbywać się na danej drodze; jest to stosunek przebiegu samochodu ładownego do ogólnego przebiegu samochodu; w przypadku przewozów organizowanych samochody nie mają przebiegów próżnych, wtedy = 1; niekiedy natomiast, np. w okresie przewozów masowych ładunków sezonowych, ładunki są przewożone przeważnie w jednym kierunku, wtedy = 0,5; średnio wartość współczynnika = 0,6 – 0,8-; A – ładowność samochodu typu małego (poniżej 2 ton); B – ładowność samochodu typu średniego (2 -;- 3,5 ton n) ; C – ładowność samochodu typu dużego (ponad 3,5 ton); a procent samochodów małej ładowności (ustalony dla całej ilości przewidzianej do kursowania); b – procent samochodów średniej ładowności; I c procent samochodów dużej ładowności; Q – natężenie przewozów w tonach rocznie dla transportu samochodowego; s . …read more

Szybkość ruchu

Thursday, February 22nd, 2018

Dla każdego odcinka o charakterystycznym współczynniku oporu określa się szybkość ruchu analogicznie, jak przy obliczaniu długości zastępczej dla szybkości samochodu, tj. przez poprowadzenie od poszczególnych odcinków prostych poziomych w lewo do przecięcia się z krzywą charakterystyki dynamicznej. Od punktu przecięcia się z tą krzywą prowadzi się prostą pionową w dół. Prosta ta na przecięciu się z osią odciętych wskaże szybkość charakterystyczną dla danego odcinka, a na przecięciu się z krzywą charakterystyki ekonomicznej dla odpowiednie- go W wskaże wielkość zużycia paliwa w danych warunkach drogowych. W ten sposób określone zużycie paliwa odkłada się po stronie prawej, od osi rzędnych dla odpowiedniego odcinka drogi. …read more

Długość zastępcza

Wednesday, February 21st, 2018

Przeprowadzając obliczenia długości zastępczej ze względu na zużycie paliwa, należy wydzielić osobno wszystkie odcinki o małych promieniach łuków poziomych i odcinki, na których szybkość jest ograniczona z innych powodów. Opierając się na,rzeczywistych szybkościach ruchu, jakie będą możliwe na tych odcinkach, trzeba przeprowadzić dla nich oddzielne obliczenie. Długością zastępczą ze względu na siłę pociągową samochodu nazywamy taką długość drogi prostej, położonej w poziomie, na której silnik samochodu typowego dla danej trasy wykonuje tę samą pracę, jak i w czasie przejazdu rzeczywistego przez badany odcinek drogi w terenie. Długość zastępczą należy obliczyć dla obu kierunków i następnie dla porównania wariantów przyjąć średnią. Jeżeli na drodze mamy ruch samochodów z ładunkiem tylko w jednym kierunku, w kierunku przeciwnym natomiast odbywa się wyłącznie ruch samochodów próżnych to długość zastępczą można liczyć tylko w jednym kierunku, tj. …read more