Posts Tagged ‘rokoko cechy’

Dane ogólne jak i szczegółowe

Thursday, September 19th, 2019

Należy pamiętać, że dane ogólne jak i szczegółowe mają służyć do, określenia intensywności przewozów drogowych (intensywności ruchu drogowego) w chwili obecnej i na przyszłość. Dlatego też zbędne jest ustalenie szczegółowo rodzaju ładunków samochodowych, należy jedynie ustalić ogólne dane co do wielkości przewozów ciężarowych i osobowych, powstających wskutek pracy tego czy innego zakładu gospodarczego. Do drugiej fazy prac nad ustaleniem wielkości przewozów drogowych należy uzupełnienie, sprawdzenie i posegregowanie danych otrzymanych poprzednio. W tym okresie niezmiernie cenna jest współpraca z WKPG l, która ma bogaty materiał dotyczący całokształtu życia gospodarczego regionu. Do tej fazy prac należy również sprawdzenie i uaktualnienie materiałów kartograficznych oraz w razie potrzeby zebra- nie danych od poszczególnych zakładów. …read more

Typowanie tras i odcinków

Wednesday, September 18th, 2019

…read more

Drogi przystosowane do ruchu samochodowego

Wednesday, September 18th, 2019

Drogi przystosowane do ruchu samochodowego, a zwłaszcza aut strady, powinny otrzymać szereg połączeń – tras zasilających autostrady w ruch dalekobieżny; jest to warunek sprawnego i racjonalnego wykorzystania dróg magistralnych, które w przeciwnym razie nie będą mogły spełniać swego zadania. W przypadku typowania rekonstrukcji sieci dróg państwowych i dróg lokalnych należy liczyć się tylko z koniecznością ustalenia okresów realizacji zamierzeń zaplanowanych, opartych na hierarchii potrzeb i na możliwościach wykonawczych (materiałowych, finansowych, siły roboczej, mechanizacji robót i transportu oraz na możliwościach organizacyjnych) . W fazie drugiej badań ekonomicznych należy przewidzieć tylko hierarchię potrzeb gospodarczych, ogólnopaństwowych, obronnych itp., możliwości wykonawcze natomiast określa się w fazie trzeciej; wtedy też wprowadza się poprawki do ustalonych w fazie drugiej kierunków i tras, z uwzględnieniem możliwości wykonawczych i organizacyjnych. Jako trasy i odcinki, które przede wszystkim należy uwzględniać do budowy i rekonstrukcji, należy przewidywać a) trasy drogowe przeznaczone do przewozów produkcji rolniczej z zaplecza poszczególnych regionów do stacji kolejowych i przystani; b) trasy drogowe potrzebne do przewożenia produktów ulegających szybkiemu psuciu się z rejonów podmiejskich do wielkich miast i ośrodków przemysłowych. Odcinki tras drogowych stanowiące przerwy w istniejących typach nawierzchni drogowych, np. …read more

Studia i badania dla poszczególnych odcinków dróg

Wednesday, September 18th, 2019

Badania tego typu odnoszą się do kategorii badań szczegółowych i ma- ją na celu 1) zebranie materiałów do określenia najbardziej celowego kierunku trasy drogowej; 2) zebranie materiałów do ustalenia najbardziej celowej kolejności realizacji poszczególnych odcinków typowanych do budowy i prze- budowy; w tym przypadku należy również rozważyć i uzasadnić ewentualną stopniową adaptację i przebudowę nawierzchni drogowych na danym odcinku; 3) zebranie materiałów pozwalających na ustalenie kategorii technicznej drogi, tj. szerokości i typu nawierzchni; 4) określenie efektów ekonomicznych (opłacalności trasy drogowej, uzyskanie oszczędności społecznych na kosztach utrzymania, ruchu itp.), jakie osiągamy przez zamierzoną budowę lub przebudowę trasy drogowej albo jej odcinka. Pierwszą czynnością przy przystąpieniu do studiów i badań ekonomicznych dla poszczególnych odcinków drogowych jest określenie obszaru badań ekonomicznych, tj. obszaru obejmującego wszystkie źródła ruchu drogowego, jakie przypuszczalnie mogą mieć wpływ na ustalenie kierunku trasy, ponieważ będą one korzystać w większym lub mniejszym stopniu z projektowanej trasy. Przyjmuje się za zasadę, że przy rozpoczęciu studiów i badań szczegółowych istnieją już wyniki badań ogólnych (zespołowych), tj. …read more

Obszar ciążenia ekonomicznego

Wednesday, September 18th, 2019

Przez pojęcie obszaru ciążenia ekonomicznego (obszaru ciążenia) rozumie się obszar zajęty przez wszystkie źródła ruchu drogowego (zakłady przemysłowe, produkcyjne, miasta, obszary rolnicze i leśne), które mają korzystać z budowanej lub przebudowywanej trasy drogowej. Ustalenie granic obszaru ciążenia jest jedną z najbardziej odpowiedzialnych prac przy przeprowadzaniu badań i szczegółowych studiów ekonomicznych dla poszczególnych tras. Dla określenia granic obszaru ciążenia należy nanieść na mapę ustalony poprzednio obszar badań ekonomicznych; następnie przez szczegółową analizę źródeł ruchu tego obszaru (zakładów przemysłowych, produkcyjnych itp.) co do ewentualnego korzystania z danej drogi wyeliminować z obszaru badań te źródła ruchu, które nie będą korzystać z drogi. Obszar pozostały będzie obszarem ciążenia. Poważną trudnością, jaką należy zwalczyć przy określeniu obszaru ciążenia dla danej trasy drogowej, jest przeprowadzenie granicy obszaru źródeł ruchu drogowego, które będą korzystały z danej trasy drogowej, oraz źródeł ruchu, .które będą korzystały z trasy sąsiedniej, przebiegającej mniej lub więcej równolegle do badanej. …read more

Przewozy ładunków

Tuesday, September 17th, 2019

Przewozy ładunków można podzielić na następujące grupy 1) przewozy dla rolnictwa, 2) przewozy dla przemysłu (ewentualnie z rozbiciem na rodzaje), 3) przewozy dla leśnictwa, 4) przewozy dla zaopatrzenia ludności, 5) przewozy materiałów budowlanych, 6) przewozy inne (należą tu ładunki nie zaliczone do grup poprzednich, a stanowiące poniżej 1S 0J0 całości przewozów). Dla ustalenia ilości i kierunków przewozów należy. korzystać z wy- kresów, podając początkowe i końcowe punkty przewozów dla poszczególnych grup. Dla rejonów przemysłowych, dla których określenie punktów końcowych i początkowych napotykałoby na trudności, za punkty takie można przyjmować środek ciężkości powierzchni rejonu. Wykresy wielkości przewozów drogowych nanosi się na poszczególne kierunki tras, z uwzględnieniem ich charakterystycznej sezonowości. …read more

Długość przebiegu

Monday, September 16th, 2019

Długość przebiegu, jaki należy uważać za podstawę do przejęcia przewozów kolejowych przez drogi, należy w każdym poszczególnym przypadku ustalić przede wszystkim ze stosunku kosztów przewozu na kolei i na drodze. Wpływ ma tu również stosunek kosztów przewozu do kosz- tu samego ładunku. Szczególne znaczenie mają ładunki specjalne, wymagające szybkich przewozów, ładunki ulegające prędkiemu psuciu itp. Ze względu na znaczne straty gospodarcze, powstające przy przewożeniu tych ładunków koleją (wskutek zepsucia lub opóźnienia dostawy), należy przewozy tego rodzaju ładunków przewidzieć całkowicie dla sieci drogowej. Prof. …read more

wody gruntowe

Monday, September 9th, 2019

Często wody gruntowe zawierają dużą domieszkę związków żelaza, np. 10 mg Fe w litrze, a nawet więcej (dopuszczalne 0,3 mg Fe). Zawartość manganu również niekiedy znaczna, np. we Frankfurcie n. Odrą – 1 mgll (dopuszczalne 0,1 mg). …read more

Wody ujmowane z wysokich torfów

Monday, September 9th, 2019

Woda ze skał węglanowych ma dużą twardość przemijającą, dużo dał rozpuszczonych, natomiast wolna jest od związków humusowych. Wtedy z pokładów gipsowych zawierają siarczany i mają dużą twardość stałą, podobnie wody z margli i dolomitów wykazują dużą twardość. Wody ujmowane z wysokich torfów mają niewiele związków rozpuszczonych; są to głównie ciała organiczne, fosforany, -związki potasowe i kwas krzemowy. Natomiast wody z torfów niskich zawierają dużo związków rozpuszczonych, często dużo żelaza, potasu, poza tym, agresywny dwutlenek węgla i siarczany. Niekiedy wody gruntowe zawierają domieszki nadające im własności lecznicze. …read more

POSZUKIWANIA I UJECIA WODY

Sunday, September 8th, 2019

BADANIA HYDROLOGICZNE I HYDROGEOLOGICZNE Ustalenie rozporządzalnych ilości i jakości wód powierzchniowych, jeżeli istnieją odpowiednie materiały z wieloletnich obserwacji meteorologicznych, nie jest związane ,z większymi . trudnościami. Znacznie więcej trudu przysparzają poszukiwania wód podziemnych. Ponieważ wody te w 90010 i więcej służą do zaopatrzenia osiedli wiejskich, przeto w niniejszej pracy zostaną rozważone sposoby takich poszukiwań. Wydajność najczęściej stosowanego ujęcia wód podziemnych (studni) waha się w granicach od części litra do kilkuset l/sek. …read more